Pannacotta med löjrom och gräslök

En lyxig förrätt som gärna får serveras med ett parmesanchips eller liknande.

Lägg två gelatinblad i kallt vatten i cirka 5

minuter. Koka upp 2,5 dl grädde, ta den

från värmen. Lyft upp gelatinet ur vattnet,

krama ur allt vatten och rör ner det i

grädden så att det smälter. Blanda i 1,5 dl

creme fraiche samt 2-3 msk hackad

gräslök, smaka av med salt, peppar.

Häll nu upp i formar och ställ in i kylen

minst 4 timmar men gärna över natten.

Dekorera med mycket löjrom eller finare

kaviar.

/M

Annonser

Köttfärsbiffar med haricoverts

En klassisk rätt på vardagsmenyn för dig som saknar lchf inspiration.

800g Blandfärs blandas med 1 ägg, salt och peppar. Denna gång använde jag hamburgspress men det går lika bra att form köttfärsbiffarna för hand. Därefter ska de stekas på medeltemperatur till de är klara.

Till detta kokar jag en sås gjord på hackad brynt lök i smör, på med 3-5 dl grädde beroende på hur gott du tycker att sås är 🤣… och sen i med stekfettet från köttfärsbiffarna samt en skvätt soja. Smaka av och koka ihop.

Haricoverts köper jag fryst och steker i smör.

/M

Friterad halloumi med mos och ärtor

Här hemma har vi en ny favorit hos barnen nämligen friterad halloumi med mos och ärtor. 

Vi värmer upp vanlig rapsolja (går även bra med frityrolja eller matolja som inte har nån smak). Den lägger vi i stavar av halloumi i oljan tills de fått en fin färg (gyllenbruna). Tidsmässigt så är det bara någon minut halloumin är i den kokande oljan.

Till detta kokar vi skivad vitkål som vi sedan mixar och gör mos på men det går ju bra med blomkål också om man tycker mer om det. Just nu är vitkålen väldigt billig så det är en billig vardagsrätt när man äter LCHF och vill hålla nere kostnaderna lite.

Sen tar vi lite frysta ärtor som vi lägger i kokande vatten och låter dem stå någon minut före vi häller av det varma vattnen.

Detta blir supergott! Det är viktigt att göra halloumin sist, annars blir den inge god.

/M

Garant proteinbröd

Ett litet tips på ett bröd som går att köpa i butik och som är helt OK ut LCHF synpunkt.
Själv hittade jag brödet på hemköp i morse. Ingredienserna är: Vatten, proteinblandning12 % (veteprotein, ärtprotein), brunt linfrö, fullkornsrågmjöl, grovmalda sojabönor 6 %, sojamjöl 3 %, vetekli, gyllene linfrö, solrosfrö, sesamfrö, jäst, havrefiber, salt, surhetsreglerande medel (E262), proteinrikt vasslepulver. Innehåller spår av: vete, sojabönor, råg, sesamfrön, havre, mjölk. (Observera att brödet alltså innehåller lite gluten).

Näringsvärde (per 100 g)
Energi 1150 kJ/ 270 kcal
Fett 14 g varav mättat fett 1,7 g
Kolhydrat 7,2 g varav sockerarter 0,8 g
Protein 22 g
Fiber 15 g
Salt  1,4 g

Här hittar du brödet: http://garantskafferiet.se/vara-produkter/brod–kakor/brod/proteinbrod/

/M

Kärleksmums lchf

Här är en riktigt Kärleksmums med en knäckig topping du inte vill missa!
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält 50g smör och 50g 70% choklad.
Blanda i 1 dl mandelmjöl, 0,5 dl kokosflingor, 0,5 dl sukrin (hälften mellis och hälften strö blir godast), 1 ägg och 1 dl grädde.
Häll allt i en liten form som har ett bakplåtspapper i botten och stoppa in i ugnen i 15 min.

Dags att koka topping till din kärleksmums
Blanda 1 dl kokosflingor, 1 dl sukrin (hälften mellis och hälften strö), 0.5 dl fibersirap och 0.5 dl grädde samt 25 g smör. Koka ihop i ca 10 min.

Häll nu toppingen på kakan och kör in en i ugnen på grillfiktion på 225 grader i ett par minuter bara så att din Kärleksmums LCHF får en fin färg.

Låt stelna i kylskåpet och njut sedan av en perfekt Kärleksmums.

/M

Cannelloni LCHF

Här är ett enkelt och gott recept på Cannelloni LCHF såklart och helt vegetariskt.

Börja med att göra ”LCHF PASTA”

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ihop: 4 ägg, 125 g philadelphia och 2,5 msk fiberhusk.
Bred ut smeten tunt på en bakplåtspapper. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut.
Låt papprean vara kvar under gräddningen. Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna före du tar bort pappret och skär sedan i ca 3-4 cm remsor. 

Dags att rulla Cannelloni LCHF
Ställ upp ugnen på 225 grader med grillfunktion. Bred på röd pesto på remsorna och rulla ihop dem. Ställ rullarna tätt i en liten ugnsform och riv över lite ost (jag tog parmesan). Ställ nu in i ugnen till de fått fin färg (ca 10 min).

Perfekt som en lite förrätt till rödvin eller en varmrätt men då måste ni göra lite mer. Detta recept på Cannelloni LCHF räcker till ca 3 personer som en förrätt.

/M

Hasselbackspumpa med revben och sallad

Hasselbackspotatis har väl de flesta hört talas om men en hasselbackspumpa är något helt nytt. Ja tror att Hasselbackspumpan kommer att bli ett populärt tillbehör när man äter LCHF. Så håll tillgodo med lite lchf inspiration…

Ta en butternutpumpa och skala den genom att skära bort skalet med en bra kniv. Dela den i två (på långsidan) och ta ur kärnorna.

Skär pumpan i 0.5 cm snitt (inte helt igenom). Lägg på en plåt med bakplåtspapper och kör in i ugnen i ca 40 min 200g. Strö därefter på pofiber, salt och peppar. Stoppa in i ugnen igen i 15 min.

Tjocka revben är det bästa. De ska färsk kokas i ca 1,5-2 h (tills köttet lossnar från benen). Jag brukar koka revbenen i lagerblad, svartpepparkorn och salt.

Dags att göra röran till revbenen. Blanda tomatpuré, mosad eller hackad vitlök, lite sambal oelek, steviaketchup/fibersirap (kan uteslutas), salt och peppar.

Lägg sedan revbenen på en plåt och pensla dem med röran före du stoppar in dem i ugnen i ca 20 min på ”grill”. Ta ut dem när de ser klara ut.

Till sist, blanda lite vitlök och chreme fraish till en god kall sås. Smaka av med salt och peppar.

Servera med din favoritballad. (Min innehöll fetaost, paprika, egenodlade tomater och bladspenat.

/M