Geléhallon (LCHF)

Påsken är räddad och alla hjärtans dag också för den delen!🙂

Jag har uppfunnit ett recept på Geléhallon. Mitt alldeles egna (har inte hittat någon som gjort Geléhallon (LCHF) tidigare så detta blir premiär!

Gör såhär:
Lägg 5st gelatinblad i kallt vatten.
Mät upp 100g frysta hallon, mixa med stavmixer.
Häll i 0.5 msk vatten, 1 dl stevia strö och 1 msk sukrin mellis. Koka upp snabbt.
Krama ur gelatinbladen och rör ner.
Sila nu smeten så att alla kärnor försvinner och eventuella klumpar.

Ta nu fram dina iskubsformar från frysen (eller små minikakaformar) och smörj in dessa med pyttelite olja (jag tog valnötsolja).

Häll i smeten formarna och stoppa in i kylen. (Här finns ingen genväg, frysen funkar ej.. Tro mig jag testade och förstörde en hel plåt som hade skurit sig…)

Gör nu i ordning en blandning mellan 1 dl stevia strö och pyttelite citronsyra (ca en nypa).

När smeten har stelnat (ca 1h) kan du ta ut dem och rulla dem i steviablandningen.

/M

20130310-202721.jpg

One thought on “Geléhallon (LCHF)

Kommentera

