Lakrits i geléform

(LCHF)
Påsken/julen och fredagskvällen är räddad!

Jag har uppfunnit ett recept på Gelélakrits. Mitt alldeles egna (har inte hittat någon som gjort Gelélakrits (LCHF) tidigare så detta blir premiär!

Gör såhär:
Lägg 5st gelatinblad i kallt vatten.
Koka upp 1.5 dl vatten, 1 msk meliss + 1 tsk stevia strö. Häll sedan i 1-2 msk ekologiskt lakritspulver (jag köpte mitt på lchfklubben).
Krama ur gelatinbladen och rör ner.
Sila nu smeten så att eventuella klumpar försvinner

Ta nu fram dina iskubsformar från frysen (eller små minikakaformar) och smörj in dessa med pyttelite olja (jag tog valnötsolja).

Häll i smeten formarna och stoppa in i kylen.

Vill du ha dina lakritsar sura?
Gör i ordning en blandning mellan 0.25 dl stevia strö och pyttelite citronsyra (ca en nypa).

När smeten har stelnat (ca 1h) kan du ta ut dem och rulla dem i steviablandningen.

/M

20130411-215304.jpg

20130411-215313.jpg

Kommentera

