Kåldolmar på vitkål LCHF

Kåldolmar

Så vad skiljer sig kåldolmar från LCHF dolmar?
I dessa finns ingen potatis eller ströbröd eller några andra konstigheter.

Recept: (sätt ugnen på 225 grader)
– Ta fram ett vitkålshuvud och bryt loss blad från dessa, skölj. Koka upp i vatten medan du förbereder fyllningen.
– Dags att göra en köttfärsås. Stek köttfärs med hackad lök och pressa i lite vitlök. Krydda med salt och peppar. En ekologisk köttbuljongtärning går även bra att ha i och en skvätt soja om man vill. Koka ihop.

Dags att fylla bladen med köttfärsen och rulla ihop till små ”rullader”.
Lägg på en ugnsplåt och strö på lite riven ost. Stoppa in i ugnen tills osten fått en gyllenbrun färg (ca 10-20 min beroende på ugn).

Servera med god sås, jag valde crème fraîche blandat med pressad vitlök, salt och vitpeppar samt några blad machesallad.

/M

Kåldolmar LCHF

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s